Visualisasi Perempuan dalam Desain Kemasan Produk Pelangsing Tubuh Merek Merit dan Natural Slimming Suit

Hendro Aryanto

Abstract


Abstract
Female Visualization in Body Slimming Product Packaging Design of Merit and Natural Slimming Suit. Advertising is expanding nowadays and this towards to pro and cons to certain commercials. The special purpose for visualization and illustration in body slimming product packaging design is to project cultural values, ethics, and to communicate consumer’s values. Gender concept in female exploitation was represented in packaging design as marketing message of attraction. The object of this research is body slimming product packaging design of Merit and Natural Slimming
Suit. The method of this research is qualitative method to explain and analysis the object of research. The semiotic method from Roland Barthes is use to explore the denotative method and connotative method of illustration image in the packaging. The interpretation of sign from the illustration image is related to gender theory. The result of his research
is the consumer’s understanding about female exploitation in body slimming product packaging. It is not only caused by female deliberation but only caused by need and demand. Female had shown themselves and entered the top difference era which are materialistic era, hedonistic, secularistic, and in depth individualistic.
  Abstrak
Visualisasi Perempuan dalam Desain Kemasan Produk Pelangsing Tubuh Merek Merit dan Natural Slimming Suit. Dunia periklanan sedang berkembang pesat membawa pengaruh yang dapat menimbulkan pro dan kontra terhadap suatu iklan di masyarakat. Tujuan khusus pada visualisasi ilustrasi desain kemasan produk pelangsing tubuh adalah
untuk memproyeksikan nilai-nilai budaya, etika, dan mengkomunikasikan nilai-nilai kelas konsumen. Konsep gender pada eksploitasi perempuan direpresentasikan dalam desain kemasan sebagai bagian dari daya tarik pesan penjualan. Objek pada penelitian ini adalah kemasan pelangsing tubuh merek Merit dan Natural Sliming Suit. Metode penelitian kualitatif digunakan untuk memaparkan dan menganalisis objek penelitian.
Metode analisis semiotika dari Roland Barthes digunakan untuk menjelaskan makna denotatif dan konotatif dari gambar ilustrasi pada kemasan. Interpretasi makna tanda yang ada pada gambar ilustrasi dikaitkan dengan kajian teori gender. Hasil dari peneltian ini adalah pemahaman bahwa eksploitasi perempuan dalam pencitraan pada kemasan produk pelangsing tubuh tidak saja karena kerelaan perempuan, namun juga karena kebutuhan. Perempuan dipamerkan dan memamerkan diri dan masuk ke era pembedaan yang paling puncak yaitu era materialistik, hedonistik, sekularistik, dan individualistik
yang sangat dalam.


Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract views : 287| PDF views : 0


DOI: http://dx.doi.org/10.25105/jdd.v3i1.2849

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Jurnal Dimensi DKV Seni Rupa dan Desain Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

p-ISSN : 2502-7425

e-ISSN : 2549-7766