DETERMINAN FIRM VALUE : FINANCIAL PERFORMANCE SEBAGAI VARIABEL MODERATING

Barbara Gunawan, Jihan Mawarni

Abstract


This study aims to test the influence of Corporate Social Responsibility and Good Corporate Governance on Firm Value with Financial Performance as a Moderating Variable. The object of this research is a manufacturing company of consumer goods sector listed on the Indonesia Stock Exchange in 2016-2019 which amounts to 26 companies. This research uses sampling technique that is using purposive sampling method. The analysis tool used is Multiple Linear Regression and Moderated Regression Analysis (MRA) using SPSS 21 software. The results of this study showed that Corporate Social Responsibility has no effect on firm value, Corporate Governance which is proxed with institutional ownership negatively affects the firm value, Corporate Governance which is proxied with managerial ownership has a positive effect on the firm value, Corporate Governance which is proxy with the remuneration committee has no effect on the firm value, Financial Performance which is proxies by ROA is not able to strengthen the influence of Corporate social responsibility on firm value.


Keywords


Corporate Social Responsibility; Corporate Governance; Firm Value; Financial Performance.

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract views : 0| PDF views : 0

References


Almilia, L. S. & D. W. (2007). Pengaruh Environmental Performance Dan Environmental Disclosure Terhadap Economic Performance. Jurnal Informasi, Perpajakan, Akuntansi, Dan Keuangan Publik.

Ardiyansyah, M. (2014). Pengaruh Corporate Governance, Leverage Dan Profitabilitas Terhadap Manajemen Laba Pada Perusahaan Manufaktur Sektor Industri Barang Konsumsi Yang Terdaftar Di Bei Periode 2009-2013. Jurnal Umrah.

Aristo, Y., Leon, B., Akuntansi, P., Ekonomi, F., & Bhayangkara, U. (2013). Analisis Perhitungan Variabel-Variabel Pengungkapan Corporate Social Responsibility Dan Pengaruhnya Terhadap Nilai Perusahaan Yang Menggunakan Metode Rasio Tobin ’ S Q. Jurnal Akuntansi Ubhara, 72–88.

Ayu, P., & Adi, W. (2013). Karakteristik Good Corporate Governance Dan Kinerja Perusahaan Manufaktur. E-Jurnal Akuntansi, 2(3), 594–613.

Barnea, A., & Rubin, A. (2010). Center For Responsible Business Conflict Between Owners Corporate Social Responsibility As A Con Fl Ict Between Owners. Journal Of Business Ethics, April, 1–36.

Bonazzi, L., & Islam, S. M. N. (2007). Agency Theory And Corporate Governance. Journal Of Modelling In Management.

Brigham, E. F., & Houston, J. F. (2006). Dasar-Dasar Manajemen Keuangan. Jakarta: Salemba Empat.

Casario, T. K., Nurhayati, N., & Sukarmanto, E. (2014). Pengaruh Good Corporate Governance Dan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Manufaktur Yang Bergerak Di Bidang Makanan Dan Minuman Periode 2011-2013). E-Jurnal Akuntansi, 1(2004), 6561.

Darmawan Putra, D. R. A. (2018). Analisis Pengaruh Kepemilikan Institusional Dan Kepemilikan Manajerial Terhadap Kinerja Dan Nilai Perusahaan. Studi Akuntansi Dan Keuangan Indonesia, 1(1), 1–24.

Dian, F., & Lidyah, R. (2014). Pengaruh Corporate Social Responsibility, Kepemilikan Manajerial Dan Kepemilikan Institusi Terhadap Nilai Perusahaan Tambang Batu Bara Yang Terdaftar Di Bei.

Fadillah, A. R. (2017). Analisis Pengaruh Dewan Komisaris Independen, Kepemilikan Manajerial Dan Kepemilikan Institusional Terhadap Kinerja Perusahaan Yang Terdaftar Di Lq45. Jurnal Akuntansi, 12(1), 37–52.

Fauzi, A. S., & Suransi, N. K. (2016). Pengaruh Gcg Dan Csr Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Pemoderasi. Infestasi (Jurnal Bisnis Dan Akuntansi), 12(1), 1–19.

Gunawan, B., & Utami, S. S. (2016). Peran Corporate Social Responsibility Dalam Nilai Perusahaan. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 7(2), 174–185.

Harjadi, D., Fajarwati, N., & Fatmasari, D. (2018). Pengaruh Kepemilikan Institusional Dan Leverage Terhadap Nilai Perusahaan. Al-Amwal : Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syari’ah, 10(2), 245.

Hartoyo, H., & Suwarno, A. E. (2016). Analisis Pengaruh Profitabilitas, Pengungkapan Corporate Social Responsibility Dan Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris: Pada Perusahaan Perbankan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2010-2013). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Haruman, T. (2008). Pengaruh Struktur Kepemilikan Terhadap Keputusan Keuangan Dan Nilai Perusahaan Survey Pada Perusahaan Manufaktur Di Pt. Bursa Efek Indonesia.

Hary Wisnu Purbopangestu Dan Subowo. (2014). Pengaruh Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Intervening. Accounting Analysis Journal, 3(3), 321–333.

Hermawan, S. (2014). Afiyah Nurul Maf Ulah.(2014). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibity Sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Dinamika Akuntansi, 6(2), 103–118.

Hill, C. W. L., & Jones, T. M. (1992). Stakeholder‐Agency Theory. Journal Of Management Studies, 29(2), 131–154.

Jensen, M. C., & Meckling, W. (1976). Theory Of The Firm: Managerial Behavior, Agency Costs And Ownership Structure En: Journal Of Finance Economics. 3.

Jensen, M., & Meckling, W. H. (1986). Agency Costs Of Fcf, Corporate Finance, And Takeovers. The American Economic Review, 76, 323–329.

Kiranayanti, I. A. E., & Erawati, N. M. A. (2016). Pengaruh Sumber Daya Manusia, Sistem Pengendalian Intern, Pemahaman Basis Akrual Terhadap Kualitas Laporan Keuangan Daerah. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 16(2), 1290–1318.

Ledewara, A. F. L. N., & Utami, I. (2019). The Effect Of Escalation Of Commitment And Project Risk In Resources Allocation Decision. Jurnal Akuntansi & Auditing Indonesia, 23(1), 52–63.

Maqbool, S., & Zameer, M. N. (2018). Corporate Social Responsibility And Financial Performance: An Empirical Analysis Of Indian Banks. Future Business Journal, 4(1), 84–93.

Miralles-Marcelo, J. L., Miralles-Quirós, J. L., & Del Mar Miralles-Quirós, M. (2013). Multivariate Garch Models And Risk Minimizing Portfolios: The Importance Of Medium And Small Firms. The Spanish Review Of Financial Economics, 11(1), 29–38.

Mukhtaruddin, M., Ubaidillah, U., Dewi, K., Hakiki, A., & Nopriyanto, N. (2019). Good Corporate Governance, Corporate Social Responsibility, Firm Value, And Financial Performance As Moderating Variable. Indonesian Journal Of Sustainability Accounting And Management, 3(1), 55.

Murwaningsari, E., Ekonomi, F., & Trisakti, U. (2009). Hubungan Corporate Governance, Corporate Social Responsibilities Dan Corporate Financial Performance Dalam Satu Continuum. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 11(1), 30–41.

Natanagara, D. M. & J. (2015). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Respon Nilai Perusahaan. Business Accounting Review, 3(2), 271–280.

Nurhayati, M., & Medyawati, H. (2012). Analisis Pengaruh Kinerja Keuangan, Good Corporate Governance Dan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Yang Terdaftar Dalam Lq45 Pada Tahun 2009-2011. Jurnal Akuntansi, Idx, 1–13.

Uu Perseroan Terbatas No. 40 Tahun 2007, (2007).

Pramana, I., & Mustanda, I. K. (2016). Pengaruh Profitabilitas Dan Size Terhadap Nilai Perusahaan Denagn Csr Sebagai Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Manajemen Unud, 5(1), 561–594.

Purnamawati, I. G. A., Yuniarta, G. A., & Astria, P. R. (2017). Good Corporate Governance Dan Pengaruhnya Terhadap Nilai Perusahaan Melalui Corporate Social Responsibility Disclosure. Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 21(2), 276–286.

Puteri, F. A., Lindrianasari, L., Kesumaningrum, N. D., & Farichah, F. (2018). The Effect Of Corporate Social Performance And Financial Performance On Corporate Social Responsibility (Csr) Disclosure As An Intervening Variable Toward Firm Value. The Indonesian Journal Of Accounting Research, 21(03), 395–422.

Putri, A. O. (2015). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Csr Sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 4(4), 1–19.

Rahma, A. (2014). Pengaruh Kepemilikan Manajerial, Kepemilikan Institusional, Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Keputusan Pendanaan Dan Nilai Perusahaan (Studi Kasus Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Priode 2009-2012).

Retno, R. D., & Priantinah, D. (2012). Pengaruh Good Corporate Governance Dan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2007-2010). Nominal, Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 1(2), 99–103.

Rosiana, G., Juliarsa, G., & Sari, M. M. R. (2013). Pengaruh Pengungkapan Csr Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 5(3), 723–738.

Rusydi, M. K., & Martani, D. (2014). Pengaruh Struktur Kepemilikan Terhadap Aggressive Tax Avoidance. Simposium Nasional Akuntansi Xvii, 24–27.

Saifi, H. S. Dan M. (2019). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Profitabilitas Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Sektor Industri Barang Konsumsi Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2010-2013). Jurnal Administrasi Bisnis (Jab), 76(1).

Satria., M. A. J., Sunaryo., H., & Abs., M. K. (2017). Pengaruh Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kinerja Keuangan Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Perusahaan Manufaktur Sektor Barang Konsumsi Yang Terdaftar Di Bei Tahun 2015-2017). E-Jurnal Riset Manajemen Prodi Manajemen, 51–69.

Siregar, I. G. & J. E. P. (2019). Pengaruh Kepemilikan Manajerial, Kepemilikan Institusional Dan Return On Equity Terhadap Nilai Prusahaan Pada Perusahaan Manufaktur Sektor Tekstil Dan Garemnt Yang Terdaftar Di Bei Periode 2010 – 2014. Jurnal Umt.

Soebiantoro, U. (2007). Pengaruh Struktur Kepemilikan Saham, Leverage, Faktor Intern Dan Faktor Ekstern Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 9(1), 41–48.

Soedaryono, D. R. Dan B. (2011). Pengaruh Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan Melalui Corporate Social Responsibility.

Sri Rahayu, S. R., & Andri, A. (2010). Pengaruh Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Dan Good Corporate Governance Sebagai Variabel Pemoderasi (Studi Empiris Pada Perusahaan Manufaktur Di Bursa Efek Jakarta). Universitas Diponegoro.

Sugiyono, P. D. (2008). Metodologi Penelitian Pendekatan Praktis Dan Aplikatif. Bandung: Alfabeta.

Suhartanti, T., & Asyik, N. F. (2015). Pengaruh Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Kinerja Keuangan Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 4(8), 1–15.

Suprasto, I. A. S. P. Dan B. (2016). Pengaruh Tanggung Jawab Sosial Perusahaan Dan Mekanisme Tata Kelola Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 15, 667–694.

Tambalean, F. A. K., Manossoh, H., & Runtu, T. (2018). Pengaruh Kepemilikan Manajerial Dan Kepemilikan Institusional Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Sektor Industri Barang Konsumsi Di Bei. Jurnal Riset Akuntansi, 13(4), 465–473.

Wahyuni, S. F. (2018). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 1(1), 109–117.

Wardoyo & Veronica, T. M. (2013). Pengaruh Good Corporate Governance, Corporate Social Responsibility & Kinerja Keuangan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Dinamika Manajemen, 4(2), 132–149.

Wardoyo, & Veronica, T. M. (2013). Pengaruh Good Corporate Governance, CSR dan Kinerja Keuangan terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Dinamika Manajemen, 4(2), 132–149.

Warsini, S., & Sixpria, N. (2011). Pengaruh Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial Dan Praktik Tata Kelola Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. 10(2), 95–105.

Wijaya, A., & Linawati, N. (2015). Pengaruh kinerja keuangan terhadap nilai perusahaan. Finesta, 3(1), 46–51.

Windah, G. C., & Andono, F. A. (2013). Pengaruh Penerapan Corporate Governance Terhadap Kinerja Keuangan Perusahaan Hasil Survei The Indonesian Institute Perception Governance (IICG) periode 2008-2011. Calyptra, 2(1), 1–20.

Wirakusuma, N. K. A. P. S. dan M. G. (2017). Pengaruh Adverse Selection dan Negative Framing Terhadap Kecenderungan Eskalasi Komitmen. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis, 12 No. 1.

Wulandari, T. D. (2018). Pengaruh Kepemilikan Manajerial, Kepemilikan Institusional, Profitabilitas, Leverage Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 7(1), 22–36.

Wulansari, R. & S. (2017). Pengaruh Corporate Social Responsibility Dan Good Corporate Governance. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 6(8), 498–527.

www.idx.co.id. Diakses: 27 November 2020.

www.Kontan.co.id. Diakses: 28 Juli 2020.

Yimenu, K. A., & Surur, S. A. (2019). Earning Management: From Agency and Signalling Theory Perspective in Ethiopia. Journal of Economics, Management and Trade, 24(6), 1–12.




DOI: http://dx.doi.org/10.25105/jipak.v16i2.8605

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.