STUDI ATAS PELAKSANAAN METODE PBL DAN KONVENSIONAL DALAM HUBUNGANNYA DENGAN PENINGKATAN PRESTASI DAN SOFTSKILL MAHASISWA JURUSAN AKUNTANSI FAKULTAS EKONOMI UNIVERSITAS TRISAKTI

Wibowo Wibowo, Apriani Widya Putri

Abstract


This study aims to examine the relationship between increased student achievement and softskill with student assessment of quality of learning climate, trigger problems and facilitators in the classroom who implement PBL method and conventional method. In addition, this study also aims to compare increased student achievement and sofiskill between class that implement the PBL method and class that implement conventional method. The results of this study show that the classes that implement PBL method, the quality of learning climate has no positive relationship, while trigger quality problems and the facilitator had a positive relationship to increasing student achievement and sofiskill. In the class that implement conventional method, the quality of learning climate and trigger the problem does not have a positive relationship, while the quality of the facilitators have a positive relationship to increasing student achievement and sofiskill. In addition, there are also differences between the increase in student achievement and sofiskill in the class that implement the PBL method and class that implement conventional method.


Keywords


PBL; conventional; learning climate; trigger problem; facilitator.

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract views : 0| PDF views : 0

References


Amarullah, Fitriany dan Dahlia Sari. (2008). Studi atas Pelaksanaan Metode PBL dan Hubungannya dengan Soft Skill dan Prestasi Belajar Mahasiswa. Simposium Nasional Akuntansi XI. Pontianak.

Anonim. (2004). Tanya Jawab Seputar Unit dan Proses Pembelajaran di Perguruan Tinggi. Bagian Kurikulum Depdiknas Dirjen Dikti Direktorat Pembinaan Akademik dan Kemahasiswaan.

______(2003). Kerangka Pengembangan Pendidikan Tinggi Jangka Panjang 1996-2005. Depdiknas.

Darsono, Max, dkk. (2000). Belajar dan Pembelajaran. Semarang: CV. IKIP Semarang Press.

Dimyati dan Mudjiono. (2002). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Djalili, Rusdi. (1995). Studi tentang Penguasaan Konsep Dasar Akuntansi oleh Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi Jurusan IPS FKIP Universitas Lampung Angkatan Tahun 1992/1993. Jurnal Kependidikan No. 4: 135-140.

Dwi, Christine danAgustina, Lidya. (2007). Contextual Teaching Learning: Inovasi Dalam Strategi Pembelajaran di Bidang Pendidikan Akuntansi. The First Accounting Season: Revolution ofAccounting Education. Bandung

Hadi, Sutrisno. (2004). Metodologi Research. Jakarta: BumiAksara.

Mahmud, Amir dan Bestari Dwi Handayani. (2008). Efektivitas Penerapan Metode Problem Possing dan Tugas Terstruktur terhadap Prestasi Belajar Mata Kuliah Akuntansi Pokok Bahasan Jurnal Penyesuaian Mahasiswa Semester I Jurusan Akuntansi. Simposium Nasional Akuntansi XI. Pontianak.

Mutmainah, Siti. (2008). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Berbasis Kasus yang Berpusat pada Mahasiswa terhadap Efektivitas Pembelajaran Akuntansi Keperilakuan. Simposium Nasional Akuntansi XI. Pontianak.

Rooijakkers, Ad. (2003). Mengajar dengan Sukses: Petunjuk untuk Merencanakan dan Menyampaikan Pengajaran. Jakarta: PT. Grasindo.

Scofield, Barbara W. (2005). Adapting Cases forA Team Approach. Journal ofAccounting Education. 23 pp. 248-263.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugandi, Ahmad dan Haryanto. (2004). Teori Pembelajaran. Semarang: UPT MKK UNNES.

Suryabrata, Sumadi. (2006). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada. Undang-Undang Republik Indonesia No. 2 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. ("L005). Jakarta: Sinar Grafika.

Wee Keng Neo, Lynda. (2004). Jump Start Authentic Problem-Based Learning. Prentice Hall.

Widjajakusumah, M. Djauhari. (2006). Pengantar PBL, Bahan Penataran Pekerti. Ul. Winatha, I Komang. (1995). Studi tentang Prestasi Belajar Mahasiswa Program Studi

Pendidikan Akuntansi dalam Mata Kuliah Akuntansi Keuangan FKIP UNILA.

Jurnal Kependidikan No. 4: 80-87.

Zaini, Hisyam, Bermawi Munthe, Sekar Ayu Aryani. (2002a). Strategi Pembelajaran Aktif. Edisi Revisi. CTSD Yogyakarta.

______(2002b). Desain Pembelajaran di Perguruan Tinggi. CTSD Yogyakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.25105/jipak.v6i2.4487

Refbacks

  • There are currently no refbacks.