PENGARUH KECERDASAN EMOSIONAL (EQ) MAHASISWA DAN METODE PENGAJARAN DOSEN TERHADAP TINGKAT PEMAHAMAN AKUNTANSI

Lutfi Baradja, Ayu Aulia Oktaviani

Abstract


The purpose of this research was to examine the effect of students' emotional intelligence and lecturer teaching methods on accounting understanding level. This study used questionnaire techniques. The sample used was 69 respondents with a purposive sampling method. The analytical technique used in this study is multiple regression. The results shown are that emotional intelligence affects the level of accounting understanding, while the teaching method of lecturers has no effect on the level of accounting understanding. Through the results of this research, it is expected that universities can strive to increase the students emotional intelligence as a measure of accounting understanding level because it can improve the quality of graduates. This research is important in education, especially universities which certainly wants the highest quality graduates, and for students to improve material understanding.


Keywords


Emotional Quotient; Level of Accounting Understanding; Teaching Methods.

Full Text:

PDF

Article Metrics

Abstract views : 0| PDF views : 0

References


Aji, H. M. (2017). Banyak Sarjana Menganggur, Apa dan Siapa yang Salah? Kompasiana. https://www.kompasiana.com/hendymustikoaji/59ee29cdc839c051b9465dc5/banyak-sarjana-menganggur-apa-dan-siapa-yang-salah?page=all

Ampadu, E. (2012). Students’ Perceptions of their Teachers’ Teaching of Mathematics : The Case of Ghana. 4(2), 351–358. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423904313.pdf

Asrawaty. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran, Kecerdasan Intelektual, Emosional, dan Spiritual Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa.

Budhiyanto, & Paskah, I. (2004). Pemahaman Akuntansi. Andi.

Goleman, D. (2001). Pengaruh Kecerdasan Emosional. PT Gramedia Pustaka Utama.

Goleman, D. (2002). Emotional Intelligence (Kecerdasan Emosional) : Mengapa EI Lebih Penting Daripada IQ. PT Gramedia Pustaka Utama.

Goleman, D. (2003). Kecerdasan Emosi. PT Gramedia Pustaka Utama.

Hidayat, R., & Hati, R. P. (2017). Pengaruh Kualitas Dosen dan Metode Mengajar Terhadap Pemahaman Akuntansi (Studi Kasus Mahasiswa Prodi Akuntansi Universitas Riau Kepulauan Batam). Jurnal Equilibiria, 4(1), 120.

Indriaty, N. (2013). Pengaruh Persepsi Mahasiswa Tentang Metode Mengajar, Kemandirian dan Lingkungan Belajar Terhadap Prestasi Mahasiswa Jurusan Akuntansi Angkatan 2010 Universitas Maritim Raja Ali Haji. Universitas Maritim Raja Ali Haji Tanjungpinang, 118.

Leh, L. Y. (2013). Strategi Pengajaran Dosen Dan Pengalaman Pembelajaran Mahasiswa Dalam Matematika Teknik Di Polytechnic Kuching Sarawak Malaysia. MADRASAH, 6(1). https://doi.org/10.18860/jt.v6i1.3293

Muhammad, Z. (2007). Pelaksanaan Kaedah Student-Centered Learning (SCL) Dalam Pengajaran & Pembelajaran Kursus Tamadun Islam, Tamadun Asia & Kenegaraan Malaysia di Universiti Putra Malaysia. Titas, 8, 141165.

Nasution, F. A. (2009). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Kepercayaan Diri Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa UMSU. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis, 9(2), 111122.

Rahayuningsih, I. (2015). Upaya Menumbuhkan Semangat Pembelajar Dalam Diri Mahasiswa. Jurnal Psikosains, 10(1), 110.

RM, R. M., Widiastuti, F., & Aziza, N. (2007). Sinkronisasi Komponen Kecerdasan Emosional dan Pengaruhnya Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Dalam Sistem Pendidikan Tinggi Akuntansi. Simposium Nasional Akuntansi X, 149.

Sailah, I. (2014). Buku Kurikulum Pendidikan Tinggi. Direktorat Pembelajaran dan Kemahasiswaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Sari, I. P., & Sartika, R. (2018). Pengaruh Perilaku Belajar, Gaya Mengajar Dosen, dan Kecerdasan Emosional Terhadap Pemahaman Mahasiswa Pada Mata Kuliah Pengantar Akuntansi. Menara Ekonomi, IV(2), 3949.

Suprianto, E., & Harryoga, S. (2015). Faktor-Faktor Penentu Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, XVIII(3), 7590.

Surya, R. L. (2016). Pengaruh Profesionalisme Akuntan Pendidik dan Metode Pembelajaran Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa. Universitas Lampung.

Thut, I. N., & Gerberich, J. R. (1993). Foundation of Method in Secondary School. Prentice Hall.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
Karya ini dilisensikan dengan Lisensi Internasional 4.0 Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .